Att träning och hälsa är som hand i handsken kanske inte är något som är överraskande för någon. Den som regelbundet rör på sig för stora hälsofördelar. Alla är vi olika och har olika förutsättningar när det kommer till rörelse. För en del kan det vara bra att man kommer ut på lite längre promenader. Andra kanske gärna tränar med utrustning antingen hemma eller på gym.

Det kanske menas att man inte har den tid det krävas för att träna men det kan räcka att du aktivt rör på dig i 30 minuter per dag för att det ska göra skillnad. Totalt så sägs det att det räcker med 3 timmars aktivitet per vecka för att vi ska må bättre. Om du tar snabba femtonminuterspromenader två gånger per dag så kommer du upp att känna skillnad. Om du inte anser att du har tid att gå på gymmet så kan du med fördel bygga upp ditt egna hemma med schysst utrustning. Antingen väljer du ett paket som passar dig och det du vill träna eller så köper du på dig utrustning allt eftersom.

Det viktiga är att du hittar någon form av träning som passar dig. Har du inte tränat så mycket tidigare så gäller det att bygga upp din kondition så du orkar att träna. Det är inte enkelt, vi vet. Det kan ta emot något hemskt den första tiden. Men för varje gång du kommer ut på den där promenaden så se det som en seger. Försök hitta din motivation till din träning. Intala dig själv att det är hälsosamt för dig. Beröm dig själv och var stolt de gånger du genomför någon form av fysisk aktivitet.