shutterstock_217127524

För att må bra i vardagen och genom livet, finns det vissa livsläxor som man inte vill lära sig genom omvägar. Dessa kunskaper vill du kunna redan nu, det kan vi lova. Det är hjälpmedel som kan rädda liv, förhindra sjukdomar och ge dig ett längre liv.

Första hjälpen

Alla har nog fått gått en liten introduktionskurs till första hjälpen under skoltiden, men minnet sviker en alltid. Gå en ny kurs och lär dig allt du behöver veta om sår, skador, chock och att hjälpa andra. Det kan lika gärna vara du eller en nära familjemedlem som får hjälp av dina kunskaper en dag. I en första hjälpen kurs får du lära dig mycket om kroppen, hur man lägger förband, hur man tar hand om skadade och chockade personer samt hur man ska agera på en olycksplats. Detta är livsviktigt vetande som egentligen borde vara obligatorisk kunskap i samhället. Gå ihop med familjen eller vännerna och gå en kurs tillsammans, det tar bara några timmar.

Äta rätt

Det är svårt att säga om kunskapen kommer att rädda ditt liv, men det ger dig i alla fall chansen till ett längre och mer hälsosamt liv. Ta del av råden på livsmedelverket.se, det är Sverige opartiska organisation som samlar den senaste forskningen för att komma fram till vad som är bäst för oss ur hälsosynpunkt. Och deras främsta tips har inte ändrats mycket på de senaste årtionden: ät mer grönt, mindre kött och undvik saker som extra fett, salt och socker. Bara av den enkla handlingen att göra ett vegetariskt mål i veckan, kommer din kropp att må bättre. Vi är allätare men vår stillasittande kultur har gjort att vi borde ta det lugnt med kaloririka köttbitar och läskedrycker.

Hur man tränar rätt

Gå till en personlig tränare och sätt upp ett mål för dig själv. Du behöver inte vilja gå ned/upp i vikt för att dra nytta av en PT. En licenserade personlig tränare kan ge dig ett träningsschema som håller kroppen i form och din vikt på en lämplig nivå. Om du tränar efter dina egna förutsättningar och behov, kommer du att ha en stark kropp ändå upp i hög ålder. Man behöver aktivera kroppen minst 30 minuter om dagen, gärna 60 minuter om man har möjlighet. Det betyder inte att man måste springa tills man stupar. Du kan få in de där 30 minuterna genom vardagsgöra såsom att gå i trappor, städa, parkera längre från jobbet och liknande åtgärder.