Alla har säkert hört att man inte ska träna när man är sjuk, men var går gränsen? Kan man träna när man är lite förkyld? Vilka risker finns det med att träna när man upplever en sjukdomskänsla?

Lyssna på kroppen

Woman training legs in gym

En tumregel är att man alltid ska lyssna på sin kropp. Om man känner sig sjuk så har man med stor sannolikhet någon form av infektion i kroppen, vilket innebär att man bör vila eller åtminstone dra ner på de hårda träningspassen och istället ägna sig åt lättare träning där man inte blir andfådd. Risken med att träna när man känner sig sjuk är att det kan leda till allvarliga komplikationer som till exempel hjärtmuskelinflammation. Det är inte alla infektioner som ökar risken för hjärtmuskelinflammation, problemet är att även experter har svårt att se skillnad och bedöma om det är riskfritt att träna.

En hjärtmuskelinflammation gör att hjärtats rytm kan rubbas och att hjärtats förmåga att pumpa runt blod i kroppen försämras. I vissa fall kan hjärtmuskelinflammation leda till döden. Om olyckan är framme kan en hjärtstartare rädda liv, en sådan hittar du hos HLR-hjälpen tillsammans med en rad andra produkter som kan användas vid HLR-övningar. Äger du en gymlokal bör du utrusta den med hjärtstartare och första hjälpen-kit för att alltid vara redo.

Hjärtmuskelinflammation

En av de stora farorna med hjärtmuskelinflammation är att den kan pågå utan att ge några tydliga symptom. Ofta så är en av få förvarningar att man känner sig tröttare än normalt. Andra mer uttalade symtom är feber, värk samt tryck över bröstet. Om man drabbas av en hjärtmuskelinflammation tar det flera månader att bli frisk. För att undvika att drabbas av hjärtmuskelinflammation så bör man inte träna när man har halsont eller feber.

Man bör inte heller träna när man har en förhöjd vilopuls och en allmän sjukdomskänsla som till exempel ont i kroppen och orkeslöshet. Om man varit sjuk så är det viktigt att ta det lugnt när man sätter igång med träningen igen. Har man haft feber eller ont i halsen så bör man vila i minst tre dagar innan återupptar träningen igen. När man börjar att träna så bör man börja med lite lättare pass innan man fortsätter enligt sin träningsplan.