644662-warm-up-runner

Löpning är en perfekt form av konditionsträning som inte kräver några speciella förmågor bara lite kunskap så att man gör det rätt och på så sätt undviker att skada sig.

Det viktigaste man får ut av konditionsträning är att man förbättrar kroppens förmåga att ta upp syre. Allting som man utsätter kroppen för i konditionsträning bidrar till att förbättra ens arbetskapacitet och det alla bästa är att man ökar hjärtats förmåga att pumpa blodet. När denna förmåga ökar behöver hjärtat inte längre slå lika många slag för att leverera den mängd blod som krävs för samma arbete.

Av alla former av konditionsträning är löpning den som bäst låter en tränar upp kroppen, få frisk luft och uppleva vackra vyer. Och som tidigare sagt behöver man ju inte lära sig något speciellt, man bara springer, något vi nästan alla gör sedan innan vi minns, det är helt enkelt medfött.

När man springer är det bäst att låta kroppen bestämma takten, man ska inte försöka hålla en bestämt rytm om det kräver att man tvingar på sig detta. Som nybörjare kan det först kännas som om man är helt slut efter bara ett antal minuter, för att hålla uppe träningen kan man istället intervallträna genom att växla mellan att gå och springa. När man man börjar bli andfådd kan man sedan gå tills man kan andras normalt än en gång och sedan springer man igen. Ökar man man sakta men säker kommer det inte ta lång tid innan man märker resultat. Löpskolan har nybörjarprogram som man kan ladda ned som pdf-dokument.

Intervallträning är också den bästa träningen för dig som vill gå ned i vikt. Du bränner fett bättre och längre efter ett intervallträningspass än en vanlig promenad eller joggingrunda. Under löpningen är det viktigt att tänka på att sträcka på sig. När det är jobbigt är det lätt att man drar ihop axlarna och lutar sig framåt. Det gör det bara jobbigare eftersom man stryper andningen. Håll huvudet högt och tänk att du är jättelång och har superlätta steg: det brukar hjälpa dig att hålla andningen igång. Var också noggrann med att hela foten ska få kontakt med marken innan du byter fot. Det är lätt att man lyfte foten innan hela har rullat längs marken och då tappar man avtrampet som skjuter fram dig och underlättar löpningen. Full kontakt innan nästa fot åker fram.

Kläderna för löpning är egentligen upp till var och en, så länge man tränar i kläder som inte skaver och är bekväma kan man egentligen ha på sig vad man än vill. Det enda som man ska vara mer noga med är skorna. När man löper måste man se till att ha skor med tillräckligt dämpning så att man inte skadar fötterna. Vet man sin storlek och passform kan man även köpa skorna från webbutiker som Sportamore.