Ibland kan det kännas lite tungt att komma igång med träningen. Men det gäller bara att komma över den första biten av motstånd för att allt ska gå betydligt lättare.

Realistiska mål

Den bästa träningen är den som blir av. Så en bra början är att pröva sig fram till den träningsform som man tycker är rolig. Genom att vara lite snäll med sig själv i början och inte pressa kroppen för hårt, blir träningen mer lustfylld. Ett vanligt ”nybörjarfel” är att man ställer för höga krav på sig själv. Det är inte alls bra eftersom för högt ställda mål gör att man inte har chans att lyckas. Då blir det lätt att man tillslut börjar förknippa sina träningsstunder med en känsla av misslyckande och olust.

Anpassad träning

Våra kroppar och psyken fungerar inte exakt likadant. Ibland kan man ha skador eller sjukdomar som gör att man behöver tänka till lite extra innan man lägger upp ett träningsprogram. Vårdcentralernas sjukgymnaster kan hjälpa till med ett personligt anpassat träningsprogram om man har någon typ av fysiska problem. Många gym har även välutbildade instruktörer som kan ge kunnig vägledning i de fall som man har behov av lite extra stöd i sitt träningsupplägg.

Motivation

Motivation är en viktig del i träningsupplägget. När man har ett tydligt mål med varför man tränar och är väl medveten om hälsovinsterna så blir det lättare fortsätta träna även om det känns tungt. Efter man har tränat ett tag tar välbehagskänslorna överhanden och det blir skönt att ge sig ut på ett riktigt tufft träningspass. Men innan man kommer dithän kan det vara bra med lite trix och knep för att hålla motivationen uppe.

Tips:

  • Träna med vänner: Det blir svårare att hoppa över ett pass när du har någon att träna tillsammans med.
  • Köp snygga träningskläder. Det är roligare att träna om man känner sig snygg. Ibland kan rätt träningskläder även underlätta själva träningen.
  • Lyssna på musik. Med favoritmusiken i lurarna får du en liten energi-injektion och det mesta går mycket lättare.
  • Se till att dina träningsmål är realistiska, då slipper du känna dig besviken på dig själv helt i onödan. Sätt gärna upp delmål som du har möjlighet att uppnå inom en kortare tid.

Framför allt, var nöjd med varje träningspass som du genomför, istället för att vara missnöjd med de pass som inte blir av. Då blir passen mycket mer lustfyllda och det blir lättare göra träning till en del av en livsstil.