Hälsosam kost ökar välbefinnandet. Man får ork att leva ett aktivt liv och risken för övervikt och undernäring minskar. Det finns många fördelar med att lägga ned omsorg på att upprätthålla goda matvanor.

En god balans är viktig inom de flesta områden för att uppnå en god hälsa. Kosten är inte ett undantag. Här gäller det också dels att äta lämpliga portioner, men även rätt saker och varierat. På så sätt kan vi få i oss de näringsämnen som vi behöver och tillföra kroppen en lagom mängd energi. När vi får ett energiöverskott från den mat vi äter så lagras det som fett i våra kroppar vilket på sikt kan leda till övervikt. Ett underskott av energi gör oss trötta och en längre tids underskott kan göra så att vi tappar muskelmassa.

Regelbundna måltidsrutiner

De allra flesta människor mår bäst av att äta regelbundet så att blodsockernivån håller sig jämn under hela dagen. För personer med diabetes är det livsnödvändigt att hålla blodsockret på rätt nivå och människor med olika typer av värkproblematik brukar ofta kunna hantera sin smärta bättre när de äter regelbundet.

Kostcirkeln

Kostcirkeln och tallriksmodellen ger bra riktlinjer som man kan utgå ifrån för att få en sund balans i sitt ätande.

Kostcirkeln delas in i sju delar som innehåller olika matgrupper. Genom att äta lite av varje matgrupp var enda dag så får vi en bra balans på intaget av de näringsämnen som våra kroppar behöver.

Kostcirkelns matgrupper:

  • Potatis och rotfrukter
  • Grönsaker
  • Spannmål som ris, gryn, pasta, bröd och flingor.
  • Kött, fisk och ägg
  • Mjölk och ost
  • Matfett
  • Frukt och bär

Tallriksmodellen

Tallriksmodellen ger en fingervisning om hur proportionerna av de olika näringsämnena ska se ut. Tallriken är indelad i tre delar där två bitar är lika stora och den tredje är en aning mindre.

Tallriksmodellens delar:

  • Den första delen är avsedd för spannmål som ris, potatis, pasta och bröd.
  • Den andra delen är tilldelad rotfrukter och grönsaker.
  • Den tredje och aningen mindre delen består av proteinrika födoämnen såsom kött, fisk, ägg och bönor.

Mängden mat varieras efter energibehov och hunger. Den individuella variationen på energiförbrukning gör att det inte går att sätta en exakt mängd som är lagom för alla. Genom att utgå från vikt, längd, ålder och aktivitetsgrad kan man räkna ut sitt ungefärliga energibehov. På internet kan man hitta olika beräkningsmodeller för att räkna ut den individuella energiförbrukningen.