Att regelbunden träning är bra för hälsan kommer säkert inte som en nyhet. Men att veta exakt hur bra det egentigen är att motionera kan ge den extra motivation som behövs för att ta steget fullt ut.

De allra flesta av oss är fullt medvetna om att det är viktigt att röra på sig för att må bra. Men det kan vara svårt att få tid och ork att räcka till. Om man lyckas med att få sina träningstillfällen att passa in i sin vardag så går allt mycket smidigare. Kan man dessutom hitta tillräckligt med motivation för att ta sig ut på de ”tunga” passen så är chanserna goda att upprätthålla ett regelbundet träningschema.

Redan vid lättare träning kan man se en positiv inverkan på det allmänna hälsotillståndet. En halvtimmes promenad om dagen har en förebyggande effekt mot hjärtsjukdomar, ger ett bättre immunförsvar och smidigare leder och muskler.

Goda hälsoeffekter vid regebunden träning:

  • Ökad förbränning: Det blir lättare att hålla vikten eller att gå ned några kilon.
  • Ger bättre kondition: Gör att man lättare orkar med sin vardag och får energi över.
  • Ökar muskelstyrkan: Man får mer kraft att utföra vardagssysslor och kan utöva intressen som kräver muskelstyrka. Minskar även risken för belastningsskador.
  • Gör dig piggare: Man känner sig vitalare och orkar med att leva mer aktivt.
  • Ger en god kroppshållning: Som förutom att det är snyggt även minskar risken för rygg- och nackvärk.
  • Minskar risken för benskörhet.
  • Frigör endorfiner som ger en känsla av välbefinnande samtidigt som de även har en smärtdämpande effekt.

Förutom de rent fysiska effekterna så påverkas även de psykiska och mentala delarna positivt av träning. Den ökade blodcirkulationen gör att stresshormoner lättare förs bort ur kroppen. Risken för nedstämdhet och lättare depressioner minskar eftersom träning ökar serotoninhalten i hjärnan. Dessutom frigörs endorfiner som ger en känsla av välbefinnande samtidigt som de har en smärtdämpande effekt. Det finns också personer som får bättre minne och koncentrationsförmåga av att träna regelbundet.