Har du och din partner försökt bli gravida en tid och ännu inte sett något streck på stickan? I så fall kanske ni också har börjat fundera på hur man kan hjälpa naturen på vägen. Det finns en hel del råd och tips där ute. Här har vi sammanfattat några av de viktigaste.

Dels har vi de traditionella husmorstipsen som till exempel att kvinnan inte ska ställa sig upp direkt efter samlaget. På så sätt ska spermierna hållas kvar kring livmoderhalsen så länge som möjligt. Dels har vi de betydligt mer vetenskapsbaserade tipsen som att sluta röka, dricka mindre alkohol och motionera regelbundet. Antiinflammatoriska läkemedel kan också störa kvinnans ägglossning, vilket gör att man bör undvika att ta dessa. Även mannen kan behöva anstränga sig lite. Han bör vara ute i solen mer eftersom D-vitamin tros uppmuntra spermieproduktionen. Brist på D-vitamin kan också leda till ägglossningsproblem hos kvinnor.

Det är också viktigt att veta när i månaden man har ägglossning. Det bästa och även smidigaste sättet för att kunna säkerställa de dagar man har ägglossning är att använda sig av ägglossningstest. Du kan enkelt beställa hem dem från nätet. Det är nämligen viktigt att det redan finns spermier i äggledarna under kvinnans ägglossning och därför rekommenderas par att ha sex minst var tredje dag genom hela ägglossningscykeln.

Om du är mycket över- eller underviktig är det också läge att få vikten under kontroll. Vid normalvikt har kroppen bäst förutsättningar att bli gravid. Det kan alltså vara dags att lägga om kosten. Mycket frukt och grönt är bra. Du bör dessutom se till att få i dig extra folsyra och sedan fortsätta med det när du väl blivit gravid. Det minskar risken för fosterskador. Fler smarta tips hittar du på Mama.