Styrketräning har många fördelar bortom uppbyggnaden av större muskler. Har man inte ägnat sig åt denna träningsform seriöst är det lätt att få fel uppfattningar. Här tittar vi lite närmare på hur man går till väga för att komma igång med styrketräning.

Ta kontakt med en personlig tränare

Att först tala med någon riktigt kunnig är ett bra första steg när det kommer till alla former av träning. Styrketräning omfattar dock så många olika övningar att det är svårt att själv sätta upp en bra program att följa. Men om man vet vilka områden man vill satsa på kan en personlig tränare vägleda en till vilka övningar man bör göra.

Detta kommer att inkludera övningar som bygger upp de muskler man uttryckt intresse för, men att bara bygga upp dessa och inte omkringliggande muskler som hjälper till att stabilisera kan öka risken för träningsskador.

Slutligen kommer en personlig tränare att kunna visa upp de rätta teknikerna för varje övning. Att utföra övningar med hög belastning med fel teknik kan vara väldigt farligt.

Börja lätt och trappa upp

I början är det bäst att undvika att lägga på maxvikten. Satsa istället på att utveckla tekniken och lägg på mer vikt successivt för att känna hur övningen förändras och vad man därför måste vara uppmärksam på.

Att träna på gymmet är väldigt fördelaktigt när det kommer till styrketräning, men det kan också vara bra att ha exempelvis en egen skivstång hemma så man kan träna tekniken där och verkligen styrketräna på gymmet.

Värm alltid upp först

Innan ett träningspass ska man alltid ta sig tiden att värma upp. En allmän uppvärmning är steg ett i detta. Detta för att sätta igång hjärtat, lungorna och cirkulationen. En kort stund på löpbandet, träningscykeln eller roddmaskinen är perfekt för detta.

Innan man satsar på att träna en specifik muskelgrupp är det också bra att göra lite mer specifik uppvärmning för att förbereda musklerna för belastningen som kommer. Ett bra tänk här är att börja med ett set på 20 % av vikten man egentligen ska ta, sedan kan man ta ett set på 40 % och ett på 60 %.