Alla har vi olika förutsättningar att röra på oss och det är viktigt att vi har någon form av träning som gör att vi rör på oss. Kanske det är dags att ta tag i detta nu och försöka att komma i form. Det finns massor med olika träningsmöjligheter och det gäller att hitta det man trivs med och kan hålla i under längre perioder.

Hitta motivationen

Träning är något som kräver motivation för att det ska bli av. Och vi behöver alla hitta vad det är som motiverar oss personligen. För somliga är det en strävan efter att bli snabbare, starkare, smidigare eller liknande. Andra tränar för att helt enkelt bli mer hälsosam i sin vardag. Utan en grundläggande motivation finns alltid risken att du kommer på ursäkter att inte träna. Ett bra sätt att få lite extra motivation är att se till att träna tillsammans med någon, som exempelvis din partner.

Fixa ett litet gym hemma

Om man inte har de möjligheterna att regelbundet ta sig till ett gym för att träna så kan man med relativt enkla medel bygga ett hemmavid. Börja med att köpa på dig träningsutrustning som passar dig. Det kanske kan vara en träningscykel som blir den största investeringen just nu. Sedan så kan du skaffa dig saker allt eftersom du får råd. Hopprep, hantlar och andra prylar kostar inte allt för mycket utan kan också kanske följa med din första beställning. Nästa månad så kanske du lägger en order till på andra träningsmaskiner och prylar som du kan behöva.

Skapa ett bra träningsprogram

För att du ska komma igång så kan det finnas fördel att skapa ett träningsprogram som du följer. Du kan med fördel värma upp på din träningscykel i 20 till 30 minuter innan du går på hopprepet och hantlarna. Se till att vila mellan dina övningar och glöm för all del inte att stretcha efter du tränat klart. Då veckan har 7 dagar så kan du till en början träna en dag och vila två. När du kommit igång och ju mer du tärnar så kanske du behöver mindre återhämtning. Den är dock viktigt för att din kropp ska hålla och få ut något av din träning.